Ekonomi

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçılarından ‘Avrupa’ Uyarısı: “Avrupa’da Durgunluk Bu Yıl Daha Açık Hissedilecek”

KARİM UĞUR

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (EİB) Başkanı Hayrettin Uçak, “Bu yılın zorlu bir yıl olacağını biz de biliyoruz. Avrupa’daki durgunluk bu yıl kendini daha net hissettirecek. Ekibimizle yolumuza devam edeceğiz.” kafalar dik tutuldu ve ihracatımızı artıracağız.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Lideri Hayrettin Uçak, düzenlediği basın toplantısında, 2022 ihracat ve ekonomi gündemini değerlendirdi. Toplantıya AYB Genel Sekreteri Cumhur İşbırakmaz, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cengiz Balık, Yönetim Kurulu Üyesi Türkmen Türkmenoğlu ve Komite Başkanı Makbule Çiftçi katıldı. Uçak dedi ki:

“2022 MUTLU BİR YIL OLDU”

“2022 yılı bizim için tatmin edici bir yıl oldu. 3 milyar doları yaş meyve sebze, 2 buçuk milyar doları meyve ve sebze ürünleri, 22 milyar doları olmak üzere toplam 5 buçuk milyar dolar ihracat gerçekleşti. Bu ihracatın yüzde 1 milyar 250 milyon dolar olarak gerçekleşti Birliğimizin ihracatı 2021 yılına göre yüzde 6 arttı. Özellikle meyve sebze mamulleri sektöründeki yüzde 12’lik artış bizi memnun etti.

2022 YILINDA EN ÇOK İHRACAT YAPILAN İLK 5 PAZAR ALMANYA, ABD, RUSYA, İNGİLTERE VE HOLLANDA OLDU.

İhraç edilen işlere baktığımızda 2022 yılında yaş sebze meyve işlerinde en çok ihraç edilen ürün sofralık üzüm oldu. 53 milyon dolarla üzüm ihracatını 41 milyon dolarla domates, 36 milyon dolarla kiraz ve 33 milyon dolarla mandalina izledi. En çok ihraç edilen 5. ürün ise 29 milyon dolarla kestane oldu. Meyve ve sebze ürünlerinde 2021’de olduğu gibi 2022’nin de ihracat şampiyonu turşu oldu. AYB aracılığıyla yapılan turşu ihracatı ilk kez 250 milyon doları aşarak 257 milyon doları buldu. Meyve ve sebze ürünleri ihracatında ikinci sırayı 149 milyon dolarla kurutulmuş domates alırken, onu kuru domates, konserve, dondurulmuş meyve ve sebze konserveleri izledi. 2022 yılında 797 ihracatçı firmamızın desteği ile 189 ülke ve bölgeye yaş meyve, sebze ve ürünleri ihraç etmeyi başardık. 2022 yılında en çok ihracat yapılan ilk 5 pazarımız Almanya, ABD, Rusya, İngiltere ve Hollanda oldu.

“YENİ REKORLARA İMZALAMAK İSTİYORUZ”

2023 yılında uluslararası tanıtım ve pazarlama faaliyetlerimizi artırarak devam ettirme düşüncemiz var. Bu kapsamda Almanya, Rusya, İngiltere, İspanya gibi ülkelerde fuar katılımlarımız olacak. Aynı zamanda geçen yıl Hindistan için düzenlediğimiz URGE projemizde bu yıl yeni rota olarak Endonezya ve Singapur’u belirledik. Bu sayede Asya pazarındaki gücümüzü artırmak istiyoruz. 2022 yılı sonu itibariyle yaş meyve sebze ürünleri sektörlerinde ihracatçı firmalarımızdan oluşan iki ayrı komite oluşturduk. Komite üyelerimizin bir kısmı bugün bizlerle birlikte, onların proje önerileriyle hem yurt içinde hem de yurt dışında değerli proje ve çalışmalara imza atmak istiyoruz. 2023 yılı hepimiz için çok değerli bir anlam ve değer taşıyor. Bu yıl Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılını kutluyoruz. Bu nedenle ihracatçılarımızla birlikte var gücümüzle ihracatımızı artırmak ve yeni rekorlar kırmak istiyoruz. 2023 yılında katma değeri yüksek çalışmalara daha fazla önem vermek ve bu çalışmaları gün yüzüne çıkarmak istiyoruz. İhracatımızı artırmak için ihracat hacmini büyütmekten çok ihracat maliyetini artırmayı önemsiyoruz. Kilo fiyatı oldukça yüksek olan ve C vitamini deposu olan kumkuat gibi ürünleri, özel ambalaj ve reçetelerle piyasaya sunabileceğimiz soslar, meyve sebze cipsleri gibi ürünleri cilalamak ve bu işlere özel projeler üretmek istiyoruz. Bu yılın güçlü bir yıl olacağını da biliyoruz. Avrupa’daki durgunluk bu yıl kendini daha belirgin bir şekilde hissettirecek. Ancak Cumhuriyetimizin 100. yılında da yeni pazarlarla birlikte hem Avrupa’da hem de Amerika’da payımızı koruyarak ihracatımızı arttırarak başımız dik yolumuza devam edeceğiz.”

UÇAK: UZAKDOĞU ÜLKELERİNİ ÖNEMSİYORUZ

Gazetecilerin sorularını yanıtlayan Uçar, yeni pazarlar için hangi ülkelerin hedef alındığı sorusuna ise şunları söyledi:

“Hep amaca yönelik bir pazar arayışı içerisindeyiz. Son olarak Çin odaklı çalışmalarımızı hızlandırdık. Aynı zamanda URGE projemizle Hindistan’a gittik. Çünkü Çin gibi o bölgeyi kapsayan Uzak Doğu ülkelerini önemsiyoruz. Son dönemde URGE’ye gittiğimiz ülkelerden bu girişimlerimizin meyvelerini almaya başladık.Çin “Türkiye’yi de önemsiyoruz. O bölge ülkeleri önemsiyoruz” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu